Loading Notikumi

« Notikumi

  • Šis notikums ir pagājis.

Ananta Čaturdašī Vrata

5. septembris

Nav zināms, ka Gaudīja vaišnavi šai dienā veiktu kādas papildu askēzes.
Bhadrapādas mēneša (augusts-septembris) augoša mēness 14. diena ir pazīstama kā anantana vrata. Ar kokosriekstiem un ziediem rotātā traukā ar ūdeni tiek modināts Kungs Ananta Padmanabha. Tiek rīkots rituāls ar četrpadsmit dažādiem ēdieniem.
No visiem četrpadsmitajā dienā svinamajiem svētkiem Ananta čaturdašī vrata jeb bhadrapāda šukla čaturdašī ir visnozīmīgākie un visplašāk svinētie. Vēl viens nosaukums tiem ir Anantapadmanabha-vrata. Ir ticējums, ka šai dienā Kungs Višnu ir ieradies kā Padmanabha, kas guļ uz tūkstošgalvainas čūskas Anantas.

Šrīla Prabhupāda par Ananta čaturdašī vratu

Purušotama kšētrā jeb Džaganātha Purī ir Tota-gopīnāthas templis. Kad no tā iet uz jūru, jāiet garām Haridāsas Thākura kapam, kas vēl ir saglabājies. Ik gadu Ananta čaturdašī dienā tur tiek rīkoti svētki Haridāsas Thākura piemiņai. (Antja, 11.101.k.)

Prabhupāda: Nākamā svarīgā diena ir 14. septembris, ko pazīst kā Ananta čaturdašī. Tā ir Šrīlas Haridāsas Thākura aiziešanas diena un atnākšanas diena… (pauze). Trīspadsmitajā septembrī ir Bhaktivinodas Thākura atnākšanas diena, un 14. septembris ir Ananta čaturdašī un Haridāsas Thākura aiziešanas diena.
Bhakta: Šajā kalendārā 14. septembrī ir Šrīlas Bhaktivinodas Thākura atnākšanas diena, 13. – Šrī Vāmanadēvas godināšana. Piecpadsmitais septembris ir Višvarūpas svētki.
Prabhupāda: Jā, 15. septembris, Višvarūpa.
Bhakta: 14. septembris.
Prabhupāda: Nē, 15. septembris.
Bhakta: Jā, Višvarūpa, bet 14. septembris ir Šrīlas Bhaktivinodas atnākšanas diena.
Prabhupāda: Nē, tam jābūt 13. septembrī.
Bhakta: Trīspadsmitajā.
Prabhupāda: Jā. Bhaktivinoda Thākurs trīspadsmitajā, un četrpadsmitajā Ananta čaturdašī un Haridāsa Thākurs. Tātad 14. septembrī jāgavē visu dienu.
Bhakta: Četrpadsmitajā ir Haridāsas Thākura atnākšana vai aiziešana?
Prabhupāda: Jā.
Bhakta: Nāve, es domāju, aiziešana.
Prabhupāda: Jā, bet ne Haridāsas Thākura aiziešanas dēļ, bet tādēļ, ka ir Ananta čaturdašī vrata. Parasti tad gavē līdz pieciem pēcpusdienā. Nākamajā dienā ir Višvarūpa Mahotsava, un tad ir mielasts.
(Saruna par vaišnavu kalendāru – Vrindāvana, 1972. gada 11. marts.)